Anthropic mag nieuwe AI-tool toch delen met Amerikaanse overheidsinstanties

Van NOS Economie · 2026-06-27T08:53:27 · waarom deze bron?

De Amerikaanse regering beperkt de toegang tot de nieuwste AI-modellen van OpenAI en Anthropic vanwege veiligheidsrisico's. Alleen geselecteerde organisaties mogen ze gebruiken, wat onduidelijkheid en kritiek veroorzaakt in de sector.

Bronnen

Benadering

POLITICO Europe benadrukt de onvoorspelbaarheid van Trumps AI-beleid. NOS Economie en BNR Nieuwsradio focussen op de toegang tot Mythos. Nederlands Dagblad en Financieel Dagblad wijzen op de regering als regisseur. DW en Euronews melden selectieve versoepelingen.