Niet OpenAI, maar het Witte Huis bepaalt wie zijn nieuwste AI mag gebruiken

Van NOS Economie · 2026-06-26T11:20:35 · waarom deze bron?

Het Witte Huis beperkt de uitrol van OpenAI's nieuwe AI-model GPT-5.6 wegens veiligheidszorgen. Toegang wordt gefaseerd verleend op verzoek van de Amerikaanse overheid.

Bronnen

Benadering

Nederlands Dagblad benadrukt de beperkte VS-toegang op verzoek van de overheid. The New York Times rapporteert over versoepeling bij Anthropic. NOS Economie legt uit dat het Witte Huis nu zelf bepaalt wie toegang krijgt. The Independent noemt Trump, andere bronnen niet.